Tonårsgraviditet och abort

Är det fler än jag som inte är emot tonårsgraviditet?
Har läst två ungas bloggar där dom skriver att dom väntar barn eller har barn och båda är 91:or alltså nu 17 år gamla.
Den ena tjejen har ett barn som blir två år i Januari om jag minns rätt och den andra tjejen väntar barn och är inne i vecka 17. Jag tycker att detta är bara är så otroligt roligt och vem säger att dessa tjejer är sämre som mödrar nu, än när de blir äldre? Jag tror att det är en kvinnas moderinstinkt som avgör allt.
Jag har två kompisar som har gjort abort för en tid sedan för dom bestämde sig för att dom aldrig skulle kunna ta hand om ett barn och så är det ju för vissa. Om jag skulle upptäcka att hade en oönskad graviditet så skulle jag också göra abort, främst för att jag inte skulle kunna ta hand om det för ibland känns det som att jag inte kan ta hand om mig själv, jag har inget jobb och jag vill leva livet först! Och hur bra är det för barnet om man inte kan ta hand om det?
Men om vissa faktiskt väljer att behålla barnet så borde det inte vara något fel i det.

Tjejen som är inne i vecka 17 skrev för ett tag sedan att hon och hennes mamma hade varit på någon sorts loppis och där hade tydligen en utländsk man kollat med avsmak på henne och det första hon tänkte var ju såklart att det var för att hon var ung o gravid.
Varför ska det vara så för? varför ska folk kasta blickar och vara elaka mot en tjej som valt att behålla sitt barn? borde inte det bara vara något fint? hon sätter ju ett nytt liv till världen, ett liv som är hennes barn och som hon antagligen kommer att älska. 
Jag hade blivit extra arg om det hade varit jag i och med att det var en utländsk man, för varför ska han kolla så snett för? visst att det anses som en skam i typ mellanöstern om en ung flicka skulle bli gravid, men nu var den här mannen i sverige och såg en ung svensk tjej som var gravid och här är det ju betydligt vanligare, men ändå skulle han kasta den där blicken!? 

Sen det här med abort, jag tycker det är bra och man är ingen mördare för att man väljer att göra abort. Varför skulle man vara det? för att det ändå är ett liv? nja, okej visst det är ett liv men jag tror att de som gör abort gör det på grund av en orsak, och det finns många orsaker.
Vi säger att en tjej har blivit brutalt våldtagen och upptäcker sen att hon blev gravid. Ska inte hon få göra abort då? eller måste hon behålla ett barn som har kommit till på ett så brutalt och äckligt sätt? 
Eller om en tjej har blivit gravid med sin pojkvän men ingen av dom har ett jobb, båda går i skolan fortfarande, föräldrarna skulle sparka ut dom eller inte ge någon hjälp eller stöd ihuvudtaget och hon vet att barnet skulle få det hemskt. Ska inte hon få göra abort då? när hon vet att hon aldrig skulle kunna ta hand om barnet? eller måste hon behålla det och sen kanske lämna ifrån sig sitt barn som hon älskar till Socialen för att hon inte kan ta hand om det?

Nej jag tycker att Tonårsgraviditet är helt okej och att Abort är någon bra om det skulle krisa sig!

ife

/J

Kommentarer
Postat av: Zlatan

Tror att du har sneglat lite på någon annans blogg kanske?

Hehe men otroligt bra skrivet, och väldigt bra belägg hade du på allting.

Så länge bara inte du blir gravid...

/U know who, is me!

2008-12-18 @ 19:46:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0